måndag, april 29, 2019

2:a söndagen i påsktiden 2019 - Påskens vittnen


2019-04-28 (2 i påsktiden – Påskens vittnen)

Bibeltexter: 
Psaltaren 145:1-7
Jeremia 18:1-6
Första Johannesbrevet 5:1-5
Johannesevangeliet 21:15-19

I Bredaryds kyrka firade vi högmässa och sjöng psalmerna
197 Den blida vår är inne
343 Krukmakarskivan svänger runt
399 Vi bär så många med oss 
517 Världen som nu föds på nytt

I Kulltorps kyrka firade vi gudstjänst och sjöng psalmerna
197 Den blida vår är inne
343 Krukmakarskivan svänger runt
517 Världen som nu föds på nytt
941 Ingen stund är såsom denna



Min predikan:
För en vecka sedan firade vi Kristi uppståndelse från de döda, och hans seger över de destruktiva makterna.

Under de tidiga morgontimmarna på den första arbetsdagen efter den judiska högtiden, var det ett enda kaos av rykten och ifrågasättanden, svårtolkade observationer och våldsamma kast mellan förtvivlan och hopp. Men så utkristalliseras sig för kvinnorna och lärjungarna den ofattbara men underbara insikten att Jesus inte längre är död, utan lever.

Nu har det gått en vecka. Den uppståndne Kristus har visat sig för kvinnorna och tio av lärjungarna. Sist av alla kommer lärjungen Thomas, som in i det längsta var tvivlande, men även han – Thomas, kallad tvivlaren – får möta sin uppståndne Herre.

En av de ursprungliga tolv, Judas Iskariot, finns – tragiskt nog – inte längre med.

Påskens vittnen är ämnen för denna söndag, den andra söndagen i påsktiden.

Vi möts av några intressanta Bibeltexter, som kastar ljus över skeendet vid den här tiden för lärjungarna och kvinnorna, och för oss tvåtusen år senare.

Krukmakarskivan svänger runt, sjöng vi, och psalmen 343 fortsätter med:
Se, av en lerklump grå
kan bli en vackert formad skål.
Krukmakarn glädes då.

Anders Frostensons psalm är hämtad från dagen gammaltestamentliga text, där profeten Jeremia betraktar krukmakaren i hans arbete, och ser att ibland misslyckas krukmakaren, och det blir ingen vackert formad skål eller något elegant krus, eller en smäcker vas. Men – med samma råmaterial, den gråa lerklumpen – börjar krukmakaren om från början och se, nu lyckas det.

Studiebesöket vid drejskivan använder Gud för att förklara för sin profet att Gud inte ger upp, även om det första skulle misslyckas på ett eller annat sätt. Gud tar nya tag. Och lerklumpen – den grå oansenliga och lerklumpen, vars enda form är just – en klump, det är vi människor.

I den gudomlige krukmakarens händer formas vi till något riktigt vackert och ändamålsenligt.
Petrus – kommer vi ihåg honom från Skärtorsdagskvällen? Petrus, han som tre gånger förnekade att kan kände Jesus, och till och med svor på att den mannen var honom okänd.

Petrus är ett typexempel på vad Gud kan göra med ett mänskligt misslyckande.

Vi möter Petrus och Jesus i evangelietexten. Här får Petrus en upprättelse av högsta dignitet. Jesus ger honom det stora hedersuppdraget att bli herde för fåren och föra dem på bete.

Bilden med får, bete och en herde kommer från det pastorala sammanhanget som var så vanligt förekommande på Bibelns tid. Hade det varit i vår tid kanske andra bilder skulle ha använts: en tränare i ett fotbollslag, en företagsledare, en inspiratör av något slag.

Nu är det vi människor som framställs som får, som kan springa omkring lite hur som helst, dras med i ett flockbeteende, och som alltid tycks tro att gräset är grönare på andra sidan stängslet, och som behöver någon ledare. Att vara denna ledare är nu det stora och krävande uppdrag som Jesus ger till honom som fegt och räddhågset hade förnekat sin Herre och vän.

Den grå oformliga lerklumpen i den gudomlige krukmakarens händer. Ja, här finns också du och jag, med våra svagheter, våra misslyckanden, allt det som vi skäms över, allt det som belastar vårt dåliga samvete för vad vi sagt och gjort, eller för det som vi skulle ha sagt och skulle ha gjort, men lät bli att säga eller göra.

Leret som inte på en gång blev det vackra kruset eller den fina vasen, det leret finns fortfarande i krukmakarens händer. Inga problem, han lägger leret på drejskivan och startar om på nytt.

Du och jag och Petrus. Alla har vi på olika sätt misslyckats. Men alla är vi påskens vittnen.

För alla får vi en möjlighet att bli formade på nytt av den gudomlige krukmakaren.

1 kommentar:

Allie Reyna sa...

Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på +7 (926) 512-8701.

Mitt foto
Jag heter Annika Stacke, och med gnosjöandan i mina gener tror jag det mesta är möjligt. Jag är präst i Svenska kyrkan i Lammhult mitt i Småland och Växjö stift. Bor i prästgård som numera är min. Företaget Stacke Media AB, som jag sjösatt, sysslar med videoproduktion.