lördag, december 20, 2008

Hur kan 750 gram vara så tungt, och 75 kg så lätt?

Ja, hur kan 750 gram vara så tungt, och 75 kg så lätt?

En av mina söner, då han var fem år gammal, kunde lyfta en vuxen människa. Tänk vad stark han måste vara!

Och samtidigt orkade jag knappast lyfta en sopkvast!

Hur kan det vara så?

Inte beror det på att femåringen var utrustad med några stålmanskrafter, inte heller att jag är så väldigt försvagad.

Allt beror på hur man lyfter. Hur gick det då till?

Jo, min femårige son använde ett spett, och genom att utnyttja hävstångsprincipen fördelade han kraften, så att han kunde med förhållandevis liten ansträngning kunde lyfta en tung börda. Och jag gjorde samma sak - fast omvänt: genom att hålla längst ute i skaftet på sopkvasten blev den nästan omöjlig att lyfta. Det lätta blev tungt.

Så kan det också vara i livet. Det lätta kan bli tungt, och det tunga kan bli lätt. Allt beror på hur man lyfter och bär.

Inga kommentarer:

Mitt foto
Jag heter Annika Stacke, och med gnosjöandan i mina gener tror jag det mesta är möjligt. Jag är präst i Svenska kyrkan i Lammhult mitt i Småland och Växjö stift. Bor i prästgård som numera är min. Företaget Stacke Media AB, som jag sjösatt, sysslar med videoproduktion.