tisdag, januari 07, 2014

Könsmässiga reflektioner från Turkiet

Efter drygt tio dagar i östra Turkiet tillåter jag mig att göra några könsmässiga reflektioner. Jag har bara sett två kvinnor, i min åldersgrupp, gå barhuvade här, och båda har jag tolkat som västerländska. Yngre kvinnor och flickor går dock ofta (fast fortfarande i minoritet) utan huvudduk. Och de allra flesta kvinnor bär något typ av fotsida klädnad.

En enda kvinna har jag sett bära knälång kjol. Min egen medhavda kjol har inte kommit till användning.
 
Men faktiskt har det funnits fler kvinnor i affärer/restauranger (dock så få att man räknar dem på en handens fingrar), än vad man ser i det "västerländska" Istanbul.

Det slående undantaget var ett kafé i Midyat, där betjäningen bestod av två kvinnor, båda utan huvudbeklädnad, men då är också den platsen historiskt sett mera påverkad av kristna influenser.

Att röka på offentlig platser förväntas ingen kvinna göra - en rökande kvinna på gatan, i sällskap med en man, har jag sett.
 
De personer man kommer i naturlig kontakt med, som tillfällig besökare i alla fall, är män, män och åter män...

Och männen är i och för sig trevliga och hjälpsamma, men ack så skilt Turkiet är från Västvärlden.

1 kommentar:

Allie Reyna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mitt foto
Jag heter Annika Stacke, och med gnosjöandan i mina gener tror jag det mesta är möjligt. Jag är präst i Svenska kyrkan i Lammhult mitt i Småland och Växjö stift. Bor i prästgård som numera är min. Företaget Stacke Media AB, som jag sjösatt, sysslar med videoproduktion.