lördag, december 28, 2013

Tusenåriga kyrkor i Diyarbakır nästan utan gudstjänstfirande församling


    Diyarbakır, östra Turkiet, Värnlösa barns dag (28 december) 2013

Sedan min ankomst i går kväll har jag i dag utforskat större delen av gamla stan i Diyarbakır, innanför de mäktiga murarna, på jakt efter de kyrkorna som skulle finnas här. De flesta har funnits här sedan första årtusendet.

Hittade under förmiddagen fram till den syrisk-ortodoxa. Prästen fanns också på plats, och han talade en utmärkt engelska. Dit går på mässa i morgon bitti kl 09:00. Församlingen är starkt reducerad, då de flesta emigrerat till Väst (en av församlingsborna berättade att hans kusin har en pizzeria på Klostergatan i Jönköping). Tvärs över gatan ligger den evangeliska kyrkan (där en svensk vän en gång installerat en kamin). Dit går jag sedan på julfirande(!) kl 13:00.

Den nyligen restaurerade armeniska kyrkan i Diyarbakir
- som dock saknar regelbundet gudstjänstfirande församling.
Under eftermiddagen bar det av till två likaledes geografiskt närliggande kyrkor (den kaldéisk-katolska) och den armeniska. Den sista har ett tragiskt öde i såtillvida att den är helt nyligen och underbart vackert restaurerad och fått ett nytt tak (det gamla hade störtat in), men den armeniska befolkning i Diyarbakır-provinsen som enligt uppgift hyste 35.000 i början av 1900-talet, hade decimerats (främst genom folkmordet) till 3.000 år 1927 , och sedan 1970-talet har de allra flesta av de återstående lämnat Turkiet, så idag finns ingen regelbundet gudstjänstfirande församling, och ingen präst stationerad här. Jag träffade dock en vaktmästare som jag växlade några ord med.  
Den armeniska kyrkans torn.


Kanske typiskt, när jag frågade mig fram och angav en speciellt kyrka (exempelvis den armeniska, Ermeni kilisesi), så blev jag visad till den kaldéiska. Men varför inte - kyrka som kyrka, och det faktiskt inte helt fel.

Glädjande är dock att de flesta kyrkor är utmärkta med vägvisare (läs: "gränd"-visare) och på stadskartan, med hjälp av myndigheterna. 

 Kallt är det här, -6 just nu, och en massa is på trottoarerna och i de smala gränderna. Tror jag förkylde mig lite, så jag får ta det lugnt nu.

 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Lycka till !

Allie Reyna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mitt foto
Jag heter Annika Stacke, och med gnosjöandan i mina gener tror jag det mesta är möjligt. Jag är präst i Svenska kyrkan i Lammhult mitt i Småland och Växjö stift. Bor i prästgård som numera är min. Företaget Stacke Media AB, som jag sjösatt, sysslar med videoproduktion.