torsdag, maj 02, 2013

Skärtorsdag i Tbilisi

 Skärtorsdag enligt Östkyrkans tideräkning.
Mötte denne härlige och vänlige georgiske präst i Anchiskhati-basilikan i Tbilisi, som tilltalade mig som sin kollega.

 
 
 Dessförinnan hade jag varit i en annan kyrka och fick frågan av en yngre man ...(ingen präst) om jag var ortodox, och då svarade att jag är protestant, pekade han mot ingången, och förödmjukad gick jag ut - men omedelbart efteråt kom en annan yngre man och bad mig tusen gånger om ursäkt för sin medbroders beteende, och förklarade att alla var välkomna till kyrkan. Skönt!

Inga kommentarer:

Mitt foto
Jag heter Annika Stacke, och med gnosjöandan i mina gener tror jag det mesta är möjligt. Jag är präst i Svenska kyrkan i Lammhult mitt i Småland och Växjö stift. Bor i prästgård som numera är min. Företaget Stacke Media AB, som jag sjösatt, sysslar med videoproduktion.