lördag, december 20, 2008

Tåget stannar i Lammhult snart

I Växjö kommunfullmäktige hade jag 2007-01-22 följande anförande:

Ärade ordförande, presidium, fullmäktige, åhörare!

Klockan 2 minuter i elva på förmiddagen, fredagen den 1 september förra året, stod jag på bron i Lammhult där riksväg 30 går över stambanan, och där tar jag bilden av den här gula rälsbussen som kommer från Nässjö, hade stannat i Bodafors, Sävsjö och även Stockaryd, men som i god fart passerar Lammhult på sin väg mot Alvesta.

Den var den första turen med lokaltåg på stambanan norrifrån som går i in Kronobergs län och Växjö kommun på närmare tre årtionden.

Nu kan tågen åter stanna i Lammhult.

Förbättrade kommunikationer är viktigt för Lammhult och för Växjö kommun av många skäl:

Dels blir den nordvästra kommundelen mera attraktiv att bo i, med unga människor som är uppväxta här, vill bo kvar, eller andra som vill flytta in, köpa hus, låta sina barn växa upp där - allt med ett förstärkt befolkningsunderlag och en förhöjd service på orten som följd.

Men det är också arbetsmarknaden: Lammhult har ett betydande dagligt inpendlingsöverskott personer, dvs det är fler utomsocknes, så att säga, som dagligen pendlar in till Lammhult, än de som bor i Lammhult och pendlar ut från orten.

Men det finns ytterligare en kategori att uppmärksamma, som sannolikt kommer att växa i antal under åren som kommer: de kvalificerade långpendlarna, de som bor i vår kommuns nordvästra del och som har sitt arbete, eller vågar söka arbete en bra bit bort – men alltför långt bort för att det skall vara realistiskt möjligt att dagligen pendla med bil (med tanke på hur ansträngande det kan vara att sitta bakom ratten, vad det kostar, miljömässiga hänsyn inte att förglömma).

Men med tåget behöver inte Lund ligga längre bort än 1 tim 33 min (Kastrup under 2½ tim), eller Linköping (1 tim 54 min). Med en fungerade tågtrafik med stopp i Lammhult skulle man kunna bo i Växjö kommuns norra del, och lite sömndrucken kl 6 på morgonen sätta sig på tåget mot Alvesta eller Nässjö, där byta till X2000 för vidare färd mot Lund/Malmö/Köpenhamn eller Linköping (och hinna med både att ta igen lite förlorad nattsömn, läsa morgontidningen och arbeta bakom sin bärbara dator), och ändå hinna med en hel arbetsdag.

Jag yrkar därför – med stor glädje - bifall till kommunstyrelsens förslag.

I december 2008 ser det ljust ut. Snart skall tågen stanna i Lammhult igen!

2 kommentarer:

Per Westberg sa...

Men Stockholm då? För att inte tala om Kyrkomötet i Uppsala.

http://kyrkoordnaren.blogspot.com/2008/09/tg-mot-stockholm.html

Annika Stacke sa...

Hmm, kanske skulle jag motionera om en direktförbindelse mellan Lammhult och Kyrkomötet i Uppsala...

Undrar om jag skall lämna in den motionen på Kommunfullmäktige i Växjö eller på Kyrkomötet...? ;-)

Fast först måste jag väl se till att bli ordinarie ledamot i Kyrkomötet!
/Annika

Mitt foto
Jag heter Annika Stacke, och med gnosjöandan i mina gener tror jag det mesta är möjligt. Jag är präst i Svenska kyrkan i Lammhult mitt i Småland och Växjö stift. Bor i prästgård som numera är min. Företaget Stacke Media AB, som jag sjösatt, sysslar med videoproduktion.