lördag, december 20, 2008

FiSK (Folkpartister i Svenska kyrkan)




Fisktecknet användes under Kyrkans första tid som ett hemligt kännemärke för att tala om att man var kristen. Mötte man en okänd kunde man rita en båge i sanden. Om då den andra ritade bågen i andra riktningen så att teckningen blev till formen av en fisk, så förstod man att här fanns förmodligen en syster eller broder i tron på Kristus.


Fisksymbolen är allmänt erkänd i alla kyrkor som en stark kristen symbol, och denna symbol har vi med stolthet och glädje tagit till oss.


För några år sedan beslöt Folkpartiet att man som politiskt parti inte skulle ställa upp i kyrkovalet. Detta var en konsekvens av att Svenska kyrkan skilts från staten, och att man ansåg att de politiska partierna skall hålla sig borta från att styra den nu från staten fria kyrkan.
Samtidigt finns bland många liberaler över vårt land ett starkt och äkta kyrkligt intresse och engagemang.


Så bildades nätverket och nomineringsgruppen FiSK – Folkpartister i Svenska kyrkan – där enskilda liberaler kan kanalisera sitt kyrkliga engagemang avseende beslutande organ. FiSK är alltså inget parti, men väl en nomineringsgrupp i kyrkovalet.


Vad är då specifikt för FiSK? Låt oss framställa det ungefär så här:


Din ena hand representerar din kristna tro och ditt engagemang i Svenska kyrkan.
Din andra hand står för din socialliberala samhällsuppfattning och människosyn.
När du nu knäpper ihop dina båda händer och därmed förenar din tro med ditt samhällsengagemang, så har du de hjärtefrågor som är specifika för FiSK.


Och det stora förtroendet att vara webbredaktör för www.fiskarna.net har jag fått, och med glädje gått in i.

Inga kommentarer:

Mitt foto
Jag heter Annika Stacke, och med gnosjöandan i mina gener tror jag det mesta är möjligt. Jag är präst i Svenska kyrkan i Lammhult mitt i Småland och Växjö stift. Bor i prästgård som numera är min. Företaget Stacke Media AB, som jag sjösatt, sysslar med videoproduktion.